Försäljningsvillkor/köpvillkor

 Leverans & beställning

Beställningar som kommer in kl. 12.00 på vardagar skickas normalt samma dag. Leveranstiden är normalt 1-4 arbetsdagar.

Ej lagervaror/specialbeställda varor har en leveranstid på 3-15 dagar.

Leveransen sker till ditt närmsta DHL Service Point.

Upptäcker Ni någon skada på paketet så anmäl det direkt på platsen. Ej avhämtade paket hos ditt ombud debiterar vi med en kostnad motsvarande våra utlägg vi gjort för porto frakt och andra avgifter,

Det är viktigt att Ni som kund mäter och jämför varan med den som skall ersättas INNAN den monteras. Vid oklarheter kontakta oss.

Mekamera skickar inga leveranser utanför Sverige.

Avbeställning av order eller enskild vara är inte möjlig om beställningen redan blivit expedierad.

Man måste ha fyllt 18år för att få beställa hos oss på Mekamera.

Falska beställningar, dvs. beställningar som görs i annan persons namn, eller på annat sätt gör så att Mekamera står för onödiga kostnader polisanmäls.  

Det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som gäller. Vi reserverar oss för slutförsäljning och uppenbart felaktiga prisuppgifter.

Frakt   

Fri Frakt till alla kunder vid köp över 600:- expeditionsavgift tillkommer med 29:-

Undantag däck och skrymmande avgasdetaljer.

Ångerrätt, returer & reklamationer

Som konsument (privatperson) har Ni 14 dagars ångerrätt från det Ni tagit emot en vara vi har skickat till Er.

Ni har alltid rätt att häva Er beställning om varan inte kan levereras inom rimlig tid. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen. Enligt denna lag gäller inte ångerrätten distansavtal om en vara på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, det gäller t ex varor som vi specialbeställer/specialtillverkar på en kunds begäran, information om vilka varor som det gäller informeras vid beställningen.

Om den returnerade varan är skadad, saknar originalemballage eller varit monterad så skickas varan åter till kund och debiteras en fraktkostnad för detta och återbetalning på varan/varorna uteblir. Använd gärna emballaget som paketet kom i vid retur och packa väl så att varan inte skadas under transporten.

Vid byte, retur eller reklamation står kunden för alla returkostnader och för transportrisker.

Om Mekamera har packat fel så står Mekamera för frakten.

Vid returer och reklamationer skall Ni som kund fylla i vår blankett returer/reklamationer.

För att vi skall kunna behandla Er retur/reklamation skall retur-/reklamationsblanketten vara korrekt ifylld och skickas med varan tillsammans med en fakturakopia.

Vid retur eller godkänd reklamation återbetalas pengarna inom 20 dagar.

Garantier

Mekamera Bildelar AB lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. Garantin innebär att vi reparerar eller byter ut trasig produkt inom 1 år om varan inte skadats av handhavandefel eller felaktig montering.

Som privatperson har Ni enligt konsumentlagen 3 års reklamationsrätt under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vi tillämpar konsumentköplagen. Mekamera ansvarar inte vid förlust i näringsverksamhet.

Vi accepterar inte kostnader för montering/demontering, för reparation på annan verkstad, eventuell följdkostnad orsakad av den felaktiga varan, för produktionsbortfall, maskinstillestånd eller bilbärgning.

Fakturan gäller som garantibevis. 

Att tänka på vid beställning.

Tänk på att vid köp av bilreservdelar kan det finnas flera alternativ, så det är viktigt att jämföra den nya varan mot den gamla noga innan montering. Har Ni en privatimporterad bil kan den avvika från våra rekommendationer.

Tänk på att många varor bör monteras av en fackman, montera därför inte varan själv om Ni inte är säker på hur man skall göra.

Mekamera kan inte garantera att all bildinformation återger ett exakt utseende på varan och skall därför ses som illustration.

Kunduppgifter

Kunduppgifter lagras i vårt kundregister vid beställning av vara. Det är viktigt att samtliga kunduppgifter fylls i vid köpet så att beställningen levereras till rätt kund. Mekamera ersätter inte förlorade paket om felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter lämnats.

 

GDPR (General Data Protection Regulation)

 

Du är viktig för oss som kund hos Mekamera Bildelar AB och vi vill att du skall veta att dina personuppgifter hanteras på ett tryggt och schyst sätt.

Om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter eller vill bli bortagen ur vårt kundregister är du välkommen att skriva till vår kundkontakt via e-post kundtjänst@mekamera.se